Czy rzodkiewki są dla ciebie dobre?

Rzodkiewki mogą nie być najbardziej popularnym warzywem w Twoim ogrodzie, ale są jednym z najzdrowszych.

Te niedoceniane warzywa korzeniowe są pełne składników odżywczych. Mogą nawet pomagać lub zapobiegać niektórym stanom zdrowotnym.

5 korzyści dla zdrowia rzodkiewki
Rzodkiewki nie są dobrze zbadane w przypadku konwencjonalnego zastosowania leczniczego. Większość badań została przeprowadzona na zwierzętach, nie na ludziach. Mimo to, rzodkiewki były używane jako ludowe lekarstwo od wieków. Stosuje się je w ajurwedyjskiej i tradycyjnej medycynie chińskiej w leczeniu wielu schorzeń, takich jak gorączka, ból gardła, zaburzenia żółciowe i stan zapalny.

Rzodkiewka może oferować te dodatkowe korzyści zdrowotne.

  1. Nie wykołują one planu zdrowego odżywiania.
    Porcja rzodkiewek w 1/2 kubka zawiera około 12 kalorii i praktycznie nie zawiera tłuszczu, więc nie sabotują one zdrowej diety. Są idealną chrupiącą przekąską, gdy chrupiące rzodkiewki uderzają.

Rzodkiewki są dobrym źródłem witaminy C. Tylko 1/2 filiżanki oferuje około 14 procent Twojej zalecanej dziennej dawki. Witamina C jest antyoksydantem, który pomaga zwalczać wolne rodniki w organizmie i pomaga zapobiegać uszkodzeniom komórek spowodowanym starzeniem się, niezdrowym trybem życia i toksynami środowiskowymi. Witamina C odgrywa również kluczową rolę w produkcji kolagenu, który wspiera zdrową skórę i naczynia krwionośne.

Rzodkiewki zawierają niewielkie ilości:

potasu .
Folat
ryboflawina
niacyna
witamina B-6
witamina K
Wapń
magnez
cynk
fosfor
Miedź
mangan
sód

  1. Właściwości antynowotworowe
    Jedzenie warzyw krzyżowych, takich jak rzodkiewki, może pomóc w zapobieganiu rakowi. Według Instytutu Linusa Paulinga warzywa krzyżowe zawierają związki, które w połączeniu z wodą rozkładają się na izotiocyjaniany. Izotiocyjaniany pomagają w oczyszczaniu organizmu z substancji powodujących raka i zapobiegają rozwojowi nowotworów.

Badanie z 2010 roku wykazało, że wyciąg z korzenia rzodkwi zawiera kilka rodzajów izotiocyjanianów, które spowodowały śmierć komórek w niektórych liniach komórkowych raka.

  1. Wspomagają zdrowy układ pokarmowy
    Podanie rzodkiewki w 1/2 kubka daje 1 gram włókna. Jedzenie kilku porcji dziennie pomaga osiągnąć cel dziennego spożycia błonnika. Błonnik pomaga zapobiegać zaparciom, wypełniając stolec, aby ułatwić przemieszczanie się odpadów w jelitach. Błonnik może również pomóc w zarządzaniu poziomem cukru we krwi i został powiązany z utratą masy ciała i niższym poziomem cholesterolu.

Szczególnie korzystne mogą być liście rzodkiewki. Wyniki badania z 2008 roku na szczurach karmionych dietą zawierającą wysoki poziom cholesterolu sugerują, że liście rzodkiewki są dobrym źródłem błonnika, który pomaga poprawić funkcję trawienną. Może to być częściowo spowodowane zwiększoną produkcją żółci.

Odrębne badanie wykazało, że sok z rzodkwi może pomóc w zapobieganiu wrzodom żołądka poprzez ochronę tkanki żołądkowej i wzmocnienie bariery śluzowej. Bariera śluzowa pomaga chronić żołądek i jelita przed nieprzyjaznymi mikroorganizmami i szkodliwymi toksynami, które mogą powodować wrzody i stany zapalne.

  1. Właściwości przeciwgrzybicze
    Rzodkiewki są naturalnym środkiem przeciwgrzybiczym. Zawierają one białko przeciwgrzybicze RsAFP2. W jednym z badań stwierdzono, że RsAFP2 powodował śmierć komórek u Candida albicans, powszechnie występującego u ludzi grzyba. Kiedy Candida albicans zarasta, może powodować infekcje drożdżakowe pochwy, infekcje drożdżakowe jamy ustnej (drożdże) oraz inwazyjną kandydozy.

Wcześniejsze badania na myszach wykazały, że RsAFP2 był skuteczny nie tylko przeciwko Candida albicans, ale w mniejszym stopniu również przeciwko innym gatunkom Candida. RsAFP2 nie był skuteczny przeciwko szczepom Candida glabrata.

  1. Pomoc w redukcji efektów zen
    Zearalenon (zen) jest toksycznym grzybem, który atakuje wiele upraw kukurydzy i pasz dla zwierząt. Wiąże się on z problemami reprodukcyjnymi u zwierząt i ludzi, chociaż ryzyko dla ludzi jest uważane za niewielkie. Według badań z 2008 r. ekstrakt z rzodkwi poprawił poziom przeciwutleniaczy u myszy i może być uważany za bezpieczny sposób zmniejszania lub zapobiegania działaniu zen.